Kiedy klient otwiera paczkę, najważniejszy jest produkt; cała reszta trafia do kosza. Czy istotne jest zatem, co zostanie wyrzucone i czy będzie to folia, czy raczej makulaturowy wypełniacz? Badania opinii publicznej i działania największych graczy na rynku dowodzą, że jest. I warto o tym pamiętać, nawet jeśli prowadzi się niewielki internetowy biznes.
Co prawda aktywność proekologiczna Polaków wciąż pozostawia wiele do życzenia, jednak coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, że jeśli każdy z nas nie zadba o środowisko, nikt nie zrobi tego za nas. Właśnie dlatego staramy się segregować śmieci, oszczędzać wodę czy energię elektryczną, stosować energooszczędne rozwiązania czy doposażać domy w rozwiązania wykorzystujące naturalne i odnawialne źródła energii. Zmianie zaczyna też ulegać postrzeganie marek i tego, czy w swojej filozofii uwzględniają one ochronę środowiska - 26% polskich internautów chętniej kupuje produkty lub usługi marki, która działa proekologicznie.
Online ze wzrostem
Okres pandemii sprawił, że znaczna część Polaków przeniosła swoje zakupy do sieci (w internecie kupuje 72% internautów). Online kupujemy coraz więcej elektroniki, produktów do domu czy ogrodu, odzieży, kosmetyków, produktów dla dzieci.
Eko na tak
Jak dowodzi raport „Green Generation” konsumenci coraz większą wagę przywiązują też do aspektu ekologii w e-handlu. Jedynie 15% konsumentów nie dostrzega, gdy marki w e-commerce działają na szkodę środowiska! Co zatem jest istotne?
Uwadze e-klientów nie uchodzą kwestie takie jak:
stosowanie przez firmy zbyt dużych opakowań,
stosowanie foliowych wypełniaczy,
brak eko dostawy, przez którą rozumieją odbiory w dedykowanych punktach.
Plastik na nie
Co ciekawe, pandemia sprawiła, że konsumenci zdają sobie sprawę z coraz większej liczby zagrożeń dla środowiska – wśród nich już na 5 miejscu wskazują korzystanie z plastikowych opakowań.
Równocześnie mówią o tym, że ograniczenie ilości zużywanego plastiku stanowi dla nich trudność, stąd też oczekują, że firmy, od których kupują, zrobią to za nich. Badanie "Green Generation 2021" wyraźnie bowiem pokazuje, że konsumenci odpowiedzialność za ochronę środowiska zrzucają w pierwszej kolejności na rządy i instytucje państwowe, w drugiej na firmy.
Produkty spożywcze i branża beauty
Aspekt ekologiczny szczególne znaczenie zdaje się mieć w dwóch kategoriach. Pierwsza to produkty spożywcze, co niewątpliwie wiąże się z faktem, że podczas pandemii zaczęliśmy bardziej zwracać uwagę na to, co jemy. Druga to kosmetyki.
Pokolenie Silver Power rządzi
Badanie "Green Generation" pokazuje również, jakie grupy przykładają największą wagę do kwestii ekologii, zero waste czy slow life. Są to osoby głównie po 30 roku życia (dominuje pokolenie Silver Power!), raczej kobiety niż mężczyźni i… rodzice!
Warto też przyjrzeć się największym markom na rynku - w końcu one bardzo dobrze znają trendy i najszybciej przystosowują się do ważnych zmian.
Allegro, największa platforma zakupowa w Polsce, wprowadziło sekcję „Naturalnie Allegro”, gdzie oferuje produkty ekologiczne, fair trade, wegańskie, powstające w zgodzie z naturą i odpowiedzialne społecznie. Wprowadziło również specjalny pakiet kartonów i kopert dla swoich sprzedawców – pochodzą one z recyklingu i odpowiedzialnej gospodarki leśnej.
W branży uroda o ograniczenie śladu węglowego troszczą się m.in. Sephora, która stawia na wegańskie formuły i opakowania z materiałów pozyskanych z recyklingu czy Dr Irena Eris, która od 2016 roku należy do ONZ-towskiej inicjatywy Global Compact i stosuje opakowania z surowców naturalnych lub ponownie przetworzonych.
O swoją zieloną stronę mocno dba również Ikea. Dotyczy to zarówno surowców, z jakich powstają meble (znaczek FSC), bieżącej działalności (korzystanie wyłącznie z odnawialnych źródeł energii), jak i pakowania właśnie – płaskie, skompresowane paczki i opakowania nadające się do recyklingu.
Jeżeli zależy Ci na pozycjonowaniu się jako firmy przyjaznej środowisku, z całą pewnością nie możesz pozostać głuchym na coraz mocniejszy głos konsumentów, dla których eko ma znacznie. Dlatego:
zamiast folii wybieraj ekologiczne zabezpieczenia, np. papier nacinany (równie skuteczny w zabezpieczaniu)
zamiast chrupek i poduszek powietrznych wybieraj makulaturowe wypełniacze (są nie tylko eko, ale lepiej wypełniają wolne przestrzenie)
rezygnuj z elementów plastikowych i postaw na papierową taśmę klejącą
W dzisiejszym, pro-zielonym świecie, firmy coraz częściej sięgają po ekologiczne opakowania. Ale co dokładnie oznacza, że opakowanie jest ekologiczne i jak je zrobić? Przyjrzyjmy się tej koncepcji i najlepszym praktykom tworzenia zrównoważonych, przyjaznych dla środowiska opakowań.
Hej, eko-pasjonaci i zielone firmy! W świecie, w którym zrównoważony rozwój jest czymś więcej niż tylko modnym hasłem, kluczowe jest dokonywanie ekologicznych wyborów, zwłaszcza jeśli chodzi o opakowania. Niezależnie od tego, czy wysyłasz produkty, czy pakujesz prezenty, używanie ekologicznych materiałów do pakowania to mały krok, który robi dużą różnicę. W tym artykule przedstawimy 5 najlepszych (naszym zdaniem) ekologicznych materiałów do pakowania. Musimy jednak zacząć od tego, DLACZEGO wykorzystanie ekologicznych opakowań MUSI wzrosnąć.
W tętniącym życiem świecie handlu elektronicznego i globalnego zapewnienie, że produkty dotrą do miejsca przeznaczenia w nieskazitelnym stanie, jest ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Niezależnie od tego, czy wysyłasz delikatne wyroby szklane, elektronikę czy przedmioty codziennego użytku, odpowiednie opakowanie jest kluczem do zachowania integralności produktu i zadowolenia klienta. W tym artykule dowiesz się, dlaczego karbowany papier o strukturze plastra miodu jest lepszą alternatywą dla folii bąbelkowej.
Zapisz się do newslettera, aby być na bieżąco z poradami i aktualnościami.
Korzystamy z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.